1
Swipe'a: Ner för senare tider. Höger för att se slutet på veckan.
+

Gravidyoga med barnmorska

Måndagar kl 16.30-17.45

Start 25 april 2022

8 ggr

Lärare: Åsa Andersson, gravidyogalärare och barnmorska.

Pris: 2 800 kr.

Köp kurs

https://yoginis.gymsystem.se/member#/coursebook/5

Varmt välkommen till vår kurs i gravidyoga!

Du guidas varsamt genom mjuka rörelser, stora andetag och ljuvlig avslappning, allt i en vacker och trygg miljö. Du lär känna din gravida kropp och förbereder dig fysiskt och mentalt för den stundande förlossningen och den första tiden med ditt lilla barn. En kravlös stund för dig och din bebis.

I gravidyogan ingår andningsträning, fokusering inåt, djupavslappning, yogarörelser anpassade för den gravida kroppen, uthållighetsträning, bäckenbottenträning samt meditation och skön vila. Vi yogar helt och hållet utifrån våra egna förutsättningar och fokuserar enbart på vår egen kropp, graviditet och bebis men får också ta del av den värme och gemenskap som uppstår då vi tränar tillsammans med andra gravida.

En kurs i gravidyoga är fördelad på 8 tillfällen a 75 minuter och du som gravid bör ha passerat graviditetsvecka 12 när du startar din kurs. Inga förkunskaper eller yogaerfarenheter krävs. Många frågor och funderingar kan dyka upp under graviditeten och för att du ska bli omhändertagen på bästa sätt är vår gravidyogalärare Åsa också barnmorska med 14 års erfarenhet av att möta och hjälpa kvinnor och familjer under födseln och som nyblivna föräldrar.

Efter klassen stannar Åsa alltid kvar i 15 min för att svara på eventuella frågor och funderingar som har med yogapasset att göra. Vid funderingar som behöver mer omsorg går det också fint att boka in en privat stund med Åsa som finns på Yoginis på fredagar för samtal och massagebehandlingar.

Åsa har ordet:
Som barnmorska ser jag det stora värdet av att träna sig att rikta uppmärksamheten inåt och lyssna på sin kropp samt vara i nuet, i sig själv. Det har man som gravid, födande och nybliven förälder stor nytta av och gravidyogan är ett fantastiskt verktyg att stärka dessa förmågor.

Det finns gott om stöd i forskningen för gravidyogans positiva effekter såsom minskade ryggbesvär, minskat illamående, minskad risk för högt blodtryck, förbättrad sömn, lägre nivåer av stresshormoner och under födseln ett minskat behov av smärtlindring samt en mer positiv förlossningsupplevelse och en ökad känsla av självkontroll. Erfarna gravidyogalärare vittnar om att gravidyogan är mycket positivt för förlossningsrädda kvinnor och ser att den många gånger ersätter behovet av samtalsstöd inför förlossningen.

Jag är förutom gravidyogalärare också diplomerad massör, mindfulnessinstruktör, legitimerad sjuksköterska sedan 1999 och barnmorska sedan 2008. Som barnmorska har jag huvudsakligen arbetat med förlossningsvård men har också gedigen erfarenhet av att jobba med gravida kvinnor på mödravård, BB, planerade kejsarsnitt och jag har också hållit förlossningsförberedande utbildningar samt föräldrautbildningar.

Bland det mest fantastiska för mig som barnmorska är att se när gravida, födande och nyblivna mammor verkligen tror på sig själva och går in i sig själva. När de hittar sin inneboende kraft, vågar utmana sig lite eller till 100 procent litar på sin förmåga att läsa och förstå sin kropps – eller och sitt barns behov. Att få höra de där orden som “Jag gjorde det” eller “ Jag vågar, jag kan” får mig fullkomligen av rysa. Att få möjligheten att kunna ge verktyg för att bevara kontrollen i kroppen och sinnet samt stärka den egna tilltron till sin kropps fantastiska förmågor känns minst sagt hedervärt.

Min dröm är att varje gravid kvinna som går från en avslutad kurs skall kunna känna att hennes kropp är fantastisk, att hon har allt som hennes barn behöver och att hon är absolut bäst på att föda sitt barn, på det sätt hon är ämnad att föda på och att hon litar på sin förmåga att med kärlek och närvaro välkomna en ny liten människa till denna jord.